- By warner
Nog maar enkele decennia geleden was het een traditie: de vader des huizes die op zaterdagochtend met emmer en sop de familieauto waste. Tegenwoordig zie je het nog maar zelden en dat is maar goed ook, want het zelf wassen op straat levert bepaald geen bijdrage aan een beter milieu.
Reinigingsmiddelen kunnen in het oppervlaktewater komen. Sommige gemeenten voeren een ontmoedigingsbeleid en in gemeenten waar een gescheiden rioleringssysteem is aangelegd, geldt zelfs een verbod om de auto op straat te wassen. De boetes kunnen oplopen tot 440 euro. Je kunt checken of een verbod in jouw woonplaats geldt door op de website van de gemeente te zoeken of APV te lezen.
Geen wonder dat automobilisten steeds vaker kiezen voor een bezoek aan een professionele wasinstallatie. In een zogenoemde wasbox kun je nog altijd zelf aan de slag met een hogedrukspuit en een spons, maar veel automobilisten kiezen liever voor een automatisch programma in een hightech wasinstallatie.
Verschuiving
,,We zien een duidelijk verschuiving naar het geautomatiseerd wassen,’’ zegt Tom Huyskens van Bovag, de bond van garagehouders die ook een grote groep wasstraat-exploitanten vertegenwoordigt. ,,In 2008 waste 35 procent van de consumenten de auto in een wasstraat, inmiddels is dat opgelopen tot bijna 43 procent.’’
Nederland telt op dit moment 1168 roll-over wasgelegenheden, waar de installatie over de auto heen ‘rijdt’, 717 wasboxen waar je zelf aan de slag kan en 270 wasstraten, waar de auto op een soort van rails door de installatie heen wordt getrokken.
Alleen de wasstraat en de roll-over installatie zijn dus geautomatiseerd. Bij de roll-over staat de auto stil, en wacht de bestuurder meestal buiten de auto tot de wasbeurt klaar is. Wie lef heeft blijft tijdens de wasprocedure achter het stuur zitten, maar dan moet je wel net op tijd in de auto springen, voordat de automaat tot leven komt.
Beleving
Ewoud Klok, voorzitter van de Beta, belangenorganisatie voor houders van tankstations en wasstraten, constateert dat het wassen steeds meer verandert in een beleving. ,,We zien kleurige verlichting en lava-achtige schuimwatervallen. Je auto wassen is een uitje aan het worden.’’
Maar het gaat niet alleen om slimme marketing, exploitanten innoveren ook in de techniek van hun installaties. Zo wordt tegenwoordig vaak osmosewater toegepast, dat ook wel vlekvrij-water wordt genoemd. Eenmaal opgedroogd laat het dus niets achter op de lak.
Klok ziet regelmatig vernieuwingen qua technologie: ,,Zowel in de shampoos als in de techniek innoveren wasstraten. Borstels veranderen van structuur, daardoor hoeven moeilijke carrosserievormen tegenwoordig geen probleem meer te zijn. Een goede wasstraat krijgt een auto met een bijzonder gevormd koetswerk ook schoon.”